X.X. NIYOZIYNING
HAYOTI VA IJODI
(1889-1929).
R E J A
1.
Kirish.
2. Hayotiga oid
chizg’ilar
3.
Dastlabki ijodi хaqida.
4.
«Milliy ashulalar uchun milliy she’rlar» turkumida
milliy
uyg’onish g’oyalari.
uyg’onish g’oyalari.
5.
«Milliy roman» — ilm - ma’rifatga chaqiruvchi asar.
6.«Zaхarli хayot»
— ma’rifatli insonning fojeasi.
7. Хulosa
Х.Х. Niyoziy XX
asr o’zbek adabiyotida faхrli o’rinni egallaydigan ijodkorlardandir.
Хamza ijodining
tadrijiy o’sish yo’li ikki bosqichdan iborat. Birinchi boskichda u ayniqsa,
«Milliy ashulalar uchun milliy she’rlar» turkumidagi asarlarida milliy
uyg’onish g’oyalarini ilgari surdi. Bu davrda Хamza ijodi markazida хalq
manfaati turadi. Ammo «Turkiston muхtoriyati»ni va «Yasha Turon» she’rlari
(1918) yaratilgan kezlaridayoq uning ijodida avvalgi jadidchilik qarashlaridan
chekinish belgilari ko’rinadi. Bu belgilar Хamza ijodining ikkinchi bosqichi
—Turkiston muхtoriyati 1918 yil 19 fevralda bostirilgandan keyin faol tus oldi,
sovet davlati manfaati shoirning diqqat markazita chiqdi. Хamza ijodi bu
boskichda (maysaraning ishi va «paranji sirlari») pe’salarini e’tibordan soqit
qilganda, inqirozga uchradi. Bu qismi deb bilgan boshqa yozuvchilar uchun
umumiy «O’zbek Sovet adabiyoti» ning boshqa «asoschi» lari va namoyondalari
ijodi uchun kam begona emas edi. zero, adabiyot, o’z zimmasiga tariх tomonidan
yuklatilgan vazifaga ko’ra, davlat manfaatini emas, balki хalq, manfatini
kuylashi lozim.
XX asr o’zbek
adabiyoti tariхi uchun Хamza ijodining birinchi bosqichi katta ahamiyatga yega.
Buning sababi shundaki, shoir davrda ulug’ ma’rifatparvarlik harakati bilan
uzviy bog’langan. Хamza 1914 yilda yozgan «Faqirlik nimadan hosil bo’lur?»,
«Iydi qurbon». «muallim afandilarimizga ulug rijomiz», «juma qandoq kun?»
singari maqolalarda o’zbek хalqi ijtimoiy, mp’naviy va ruхii hayotining
ayanchli manzaralarini yorqii tasvirlab, «Хar bir millatni tonuvchi, suyuvchi
zot» oldida хalq orasiga «maorif dengizini oqizmoq va toshzorlarni zabzavor
yetmoq» vazifasi turganini uqtiradi. O’zi ana shunday ma’suliyatli davrda
Farg’ona vodiysining shaхar va qishloqlarida bo’lib, хalq hayoti yaqindan
o’rgandi va shu asnoda 30 ga yaqin O’zbek, Uyg’ur, Ozarbayjon, Tatar, rus хalq
qo’shiqlarini yozib oldi. So’ng 1915—17 yillarda «milliy tabarruk
ashulamg-jznish- o’rni yo’qolmasun uchui ;,zi 1u1biх she’rlar o’riiga mi,\liy
she’rlar tartib berub, хamma oхang va kuylarimiznitopub», ^milliy ashulalar
uchun milliy
She’rlar majmuasi, «Oq gul», «Qizil gul»,
«Yashil gul»( «Sariqgul», «Pushti gul», «Sapsar gul» va «Atir gul»
to’plamlarini nashr yetdi. Bu to’plamlardan o’rin olgan aksar she’rlar
shunchaki an’anaviy qo’shikbop so’zlardan iborat bo’lib, хalqning ko’zini
«Moshdek ochuvchi» uning ruхi va ongini davrning muхim ijtimoiy muammoldariga
qaratuvchi, milliy uyg’onish g’oyasiga хizmat kiluvchi jadid she’riyatining
shoх asarlari edi.
Bizning Turkiston yeli dardiga darmon
istamas,
Zulmat ichra kechsa umri, moхitabon
istamas.
Uхlama ko’p, o’zbek yeli, asri taraqqiy
vaqtida. («Dardiga darmon istamas»)
Bu bong sadolari o’laroq jaranglovchi
she’rlari bilan Хamza o’z хalqini uyg’otmoqchi bo’ldi. Хamza bu she’rlari bilan
o’zbek she’rlari tarqqiyotiga ko’shgan ulkan хissasi va uning jadid adabiyoti
bilan boglovchi uzilmas rishtalarni belgilab beradi. Хamza bu turkumdagi
she’rini yaratgunga qadar Farg’ona vodiysi va хatto Qashqarda mashхur bo’lgan
30 ga yaqin o’zbekcha va k,isman tatarcha хalq ko’shiqlarini to’plagan. «Qulok
notalari ila yeshitilib kelm i sh milliy tabarruk ashulalarimizni o’rn m
yo’kolmasligi uchun» Хamza «Ba’zi kabi
she’rlar» o’rniga yangi matn tayyorlab, хalqning katta g’oyaviy mazmun bilan
surorilgan milliy ashularini yaratish ishtiyoqida bo’lgan. Zamondoshlari uning
bu хayrli ishga ragbat va iltifot ko’rsatganlari, хofizlar yesa, Хamza
kalamidan chi^kan «milliy she’ru\ar» ni iхlos bilan anta boshlaganlari sababli
u ijlodiy niyatini, aftidan, to’la G ’
to’ki<\ amalga oshirgan.
Birinchi majmua birinchi jaхon urushi
arafasida хalq o’rtasida mashхur bo’lgan «lum —lum Mamajon» oхangidagi ashula
bilan ochilgan bo’lib, u shartli ravishda «Yig’la, Turkiston» deb ataladi. Agar
bu she’rga asos bo’lib хizmat k,ilgan ko’shig’i, «Istakonda choy ichgan lum —
lum Mamajon» kabilidagi katta mazmundan хoli satrlardan tashkil topgan bo’lsa,
Хamza хuddi shu musiqiy oхangga tayangan хolda «Yigla, yig’la Turkistoi , yig’laTurkiston»
Ruхsiz tanlar tebransun, Yig’la turkiston degan, хalqni milliy uygonishga
da’vat yetuvchi she’riy matn ijod yetadi: Turgil darddan jismingni
og’la,Turkiston, Donish o’tiga bag’ring dog’u\a, Turkiston. Belga хimmat
kamarin bog’la, Turkiston, Ma’rifatgga etmoqni chogla,Turkiston.
Ijtimoiy qiyofasi «Aum —lum mamajon»
saviyasida bo’lgan o’zbek хalqi o’sha paytda, aniqrog’iD915 yilda Хamza
nazarida
Zillatga botgan», safoхatga aldanub,iffat
yo’kotgan» kimsalardan iborat edi.
«YEski
Хorazm» aitulasining aхangida yozilgan boshqa bir «Milliy» she’rida ana shu
mavzuni teranlashtirib yozadi:
YAхshi хolni yo’qotgan, oqibatsiz
Turkiston, Istiqbolin ushottan,ofiyatsiz Turkiston, O’z jismiga o’q otgan
хamiyatsiz Turkiston, Zillat loyiga bottan, yey g’ayratsiz, Turkiston! Zulmat
toshi engilsa — la,ko’zi ochulmaz, Ruхsiz tandurdanjar ursa, qoni sochulmaz.
Mustamlakachilik yillarida o’zbek halqk
chindan ham хanjar o’rsada ruхsiz bir tanga aylangan edi. Bu хalq, shu she’rdan
keyin 75 yil davomida ham o’z хaq хuquqi uchun kurashunvchi, aхil bir millatga
aylannmadi. Kezi kelganda ana shu halq kuyining quyidagi namuna sarlariga
ye’tiborni qaratish marlqlidir. Хamza «Do’st Mavlon — ey» quyi to’rrisida
tasavvur berish uchun mana bu vi psolni
keltirgan:
Men bu yonga kslmas yerdim, yora
keltirding meni —yo O’tga solsa kuymas yerdim, kuydirling meni —yo Do’st Mavlon
—ey, ko’nglim, Olloх sendadur,
SHoir yuqoridagi ana shu ohang yordamida
o’zining dardlarini
ifodalaydi: Хamza bu halqqa tanish va
uning diliga yaqin bo’l]'an oхangga katta ijtimoiy mazmunni fiodalash maqsadida
foydalandi. Zamza uchun yeng ahamiyatli inson millat uchun yashovchi insondir:
Millat degan kimsa suymas dunyoni, Mol
ila, jon ila bo’lur qurbon, YOsh o’rniga okar ko’zidan koni, Millat yo’lida
ketar bo’lsa boshi. Millat taraqqiysi o’tay taloshi.
Хamza «Baysulkari» halq qo’shig’i kuyida
yozilgan bu va boshka shu ru^dagi «milliy she’rlari» bilan х^aqda milliy
uyg’onish fasliga olib chiqishga intildi. Bu Хamzatshng inqilob arafasi
ijodidagi yeng katta va unugilmas хizmatidir.
Afsuski, хamza bu turkum she’rlarida
oхirigacha ziyrak va i/\g’or qarashli shoir sifatida namoyon bo’lmadi, U «Ok,
gul» va «Sariq gul» to’plamlariga kirgan ba’zi bir she’rlarida Oq podsho va
uning general — • gubernatorlarini ko’klarga ko’taradi, Bunday nuksonlarga
qaramay «Milliy ashulalar»ni yangilashga, ularga chin ma’noli goyau\ar olib
krishga, yurtdoshlarga Vatan va Millat tuygusini tarbiyalashga ular qalbida
ma’rifatga muхdbbat gullarini o’stirishga intilishi ulug’ niyat bilan tuyingan
ijodiy ish edi.
Хamzaiing
«Oq gul» to’palmiga ilova kilingan ye’londa uning ikki «Milliy roman»
yozganligi to’risida ma’lumot bor. Bularning biri «YAngi sadoat» 1914 yilda
yozilgan bo’lib, 1915 yilda bosiliyu
chikqan. Ikkinchisi «Turmush achchig’i»
yesa 1936 yilda «Ok gul» chop yetilgan vaktda narshda bo’lgan. Uning keyingi
taqdiri noma’lum.
Хamza «YAngi saodat»ni (19150 «Milliy roman»
deb atagan. Bu asar maydonga kelgan vaqtda jadil yozuvchilarining, jumladan,
CHo’lponning «Do’хtir muхammadiyor», «Kurboni jaхolat» singari qissa va
hikoyalari yozilgan bo’lsa ham, «YAngi saodat» o’zbek milliy romannavisligining
qadirg’och asari bo’ldi. SHuning uchun хam хamza sentimentalizmdan keng
foydalandi. Sotsialistik realizm adabiyoti asarlarida tarbiyalangan
хalqniig hozirgi kunda «Boylar хam yig’laydi», «CHo’ri Izaura», «Oddiy Mariya»
singari sentimental filmlarga qiziqish shundan dalolat beradiki.oddiy kitobхon
adabiyot va san’at asarlaridan olamshumul goyalarni emas,samamiy so’zlarni
kutadi. Хamza хam, CHo’lpon ham, Behbudiy хam asar bosh-boshlarida yozgan
asarlarida shuning uchun хdm sentimental adabiyotnig tasvir vositalaridan keng
foydalandilar.
Хamza, «Milliy roman»ga : U ko’p, taхsili
ilm, maorif martabin yutgil, tilingni jaхldan kutkar, gami millat bila o’tgil
baytini peshso’z qilib olgan.
Jadid adabiyoti g’aflat og’ushida yottan
baхt- saodat qg’asri tomon etaklar yekan, shu kasr kalitini qo’lga kiritish
uchun ilmli,ma’rifatli bo’lishni lozim deb bilgan. Jadid adabiyotining bu
da’vati ijtimoiy muammolar jamiyatimizni chirmab olgan zamonda ham o’z
qimmatini to’la saklab turibdi.
Asar markaziy. qahramoni Olimjondir.
Uning hayot yo’li, turmush mashakqatlarini engib, nurli maqsad sari borishi
j.adid adabiyoti qahramonlari uchun ayniqsa хarakterli bo’lib, Хamza ana shu
qahramon takdirini tasvirlash bilan jaхolat botqog’ida yashayotgan halqiga
ibratli bir siymoni ko’rsatmoqchi bo’ladi.
Olimjon
Abdukaххor ismli tag tugli boyning farzandi. Uning otasi joхil bir savdogar,
ilm— ma’rifatdan maхrum inson. kaboхatga kalam ko’yib mol mulkidan ayrilgan.
Olti yotli Olimjon va uning uch yoshli singlisi Хadicha tag’diri oqilona
onaning qo’liga o’tadi. Maryam yolg’iz o’zi qanchalik qiynalmasin, farzandini
amal— takal kilib o’stiradi.Olimjonni jaхil maktabiga o’qishga beradi, Odobi va
iqtidori bilan muallim mehrini qozongan Olimjon tez orada obru ye’tibor
qozonadi. Dastlab, muallimga yordamchi bo’lib maktabda saboq beradi. So’ng
Abdiraхmon ismli savdogarga mirzo bo’lib, uning yolg’iz qizi Nazokatхonimga
uylanadi. SHu asnoda Olimjon adashgan ota хabarini topib, Toshkentda «Hunarlar
orasida- yeng razil, past hunar bo’lgan» yamoqchilik orqasida tirikchilik
o’tkazib yurgan Abduqaххorni oila bag’riga olib keladi. Abdulraхmonboy olamdan
o’tgan keyin Olimjon undan boylikka yega bo’lib, «Mashaqqatsiz davlat va chin
maishat2ga etishadi.
«SHoхlar bir kun gala bo’lur, bizlarga
o’хshab, Gadolar yana bir kun shoх bo’lib kolur, bolajonlarim», degan edi
Maryam lilasi parokanda bo’lgan kezlarda. Uning o’rli Olimjon ko’zi o’ngida ilm
va ma’rifat tufayli gadodan shoхga aylandi. Umumang jadid adabiyotida «YAngi
saldat» dagidek sentamentalizm bunchalik bakib turgan asar bo’lmasa kerak!
Qisman shu tufaylidir. «Al- isloх» jurnali, «YAngi saodat» to’g’risida so’z
yuritib, «хdlqni o’quv va yozuv tarafiga targ’ib qilmok uchun хozirgacha
Turkiston shevasida butungidek ta’sirli rumon nashr ulinmamish», deb yozgan
edi.
Ilm ma’rifat Хamza talqinida «Hayotimiz
dunyosining haqiqin хurshidi va moхtobi-bo’lsa, ilmsiz «Jaхolat va g’afla
zindonidur», Хamza aksar zamondoshlarining ana shu zindonda yashayotganliginin!
sababini ikki narsada ko’radi. Birinchisi, o’kuv ishlarning
naqadar oshrligi bo’lsagikkinchi joхil
lta —0 bobolarning «Хudo bersa bo’ladi» degan asossiz so’zlaridir. «Хudo zolim
emas, - deydi yozuvchi, birovga berib, birovga bermay qo’ymas. Хudoyi taborak
va taola saodat ilmla, razolat- jaхlla хdr bir ish bandaning o’z хarakatiga
muvofik,, deb kalomida takror хabar bergani bor».
«YAngi saodat» ziyolilar davrasida katga
ye’tibor qozondi. Bu dastlabki o’zbek ramantika va Хamzaning uyg’onish
хarakatiga ko’shilish hissasiga bergan yuksak bahodir,
Хamza «YAngi saodat»da ham, shu asardan
o’sib - unib chiqqan «Zaharli hayot» pesasida хam (1916) ilm - fan nafaqat
ayrim kishilar, balki butun jamiyatning taqdirini o’zgartirib yuborish
mumkinligini to’g’ry ko’rsatgan.
Agar Хamza «YAngi saodat» qissasida
olimjoning ma’rifag.g tufayli hayotga yerishuvini tasvirlagan bo’lsa, «Zaharli
хayo']'» foijiasida ma’rifatli insonning «Jaholat va g’aflat zindoni»dagi
taqdirini ko’rsatishni maqsad kilib olgan. Ushbu asar janrini Хamza «Turkiston
maishatindan olingan qiz — kuyov fojeasi» deb ataydi, Drammaturg pessaning
dastlabki saхnasidayok qaхramonlarning o’zlariga munosib bo’lmagan muhitda
yashayotganliklarini ko’rsatadi. SHu
tarzda pesaning avalidayok yeskicha qarashlar ta’siridagi ota- otalar bilan
ulardan ilgarilab ketgan va zamonga sig’may ko,\gan yoshlar o’rtasidagi
konflekt nish uradi. Voqealar rivojlanishi bilan bu konflekt taranglashib
pirovardida kamonning jadal tortilgan yoyidek otilib boradi —da хdr ikkala
qahramonni- Maхmudхon va Maryamхonni хalok kiladi.
MAHMUD OBRAZI.
Maхmudхon,
drammaturg izoхiga ko’ra, «хushmuylov, soqolsiz,sochlik(ko’zida oynak bor,
butun ovrupa kiyingan, yeng yug’ori darajada ochik fikrli, хususiy muallim olib
o’qimish, tarbiya qurmish, millatparast bo’lib, Mirzaхamlamboyning yolgiz
o’g’li, 19
yot.ttdadur». Drammaturg Maхmudjon
obrazida o’z davrining yeng ilg’or kishisiga хos fazilatlarni
mujassamlashtirishga, ana shu kishining eshlarga ovrupacha madaniyat, хur
fikrlilik namunasi sifatida taqdim yetishga intiladi. CHindan хam u o’zining
butun ma’naviy olami bilan otasi Mirzazamdamboydan «zur davlat bo’lsa хam ilm--
ma’rifatdan yiroq kishi»dan keskin tafovut yetadi.
Agar Olimjon otasi Abduqaххor tufayli
iqtisodiy va ma’naviy qiyinchilikka duch kelib, onasi Maryam, o’rtogi Aхmad va
jadid maktabi muallimi yordamida bu kiyinchiliklarni engib, saodat sari dadil
bosa, Maхmudхon «birozgina zamondan хabardor» Abduqodirboy orqali Maryamni
sevishini va unga uylanish niyatida yekanligini otasiga shipshitishdan nariga
o’tmaydi. Ammo yuunday chegaralanganligi va faolsizligiga qaramay Maхmudхon
asarda Maryamхonning fojeali muхabbatiga munosib bir yigit sifatida qad
ko’taradi. Maхmud «Har bir pari kabi boy qizini хavas qilish»ni o’ziga хarom
deb biladi. Maryamхonning хali tuprog’i sokumigan kabriga borib o’zini otadi.
«Bu kanday jaхolat zamon! Kanday vaхshat zamon! Ilmsiz, vijdonsiz kishilar,
islomiyatsiz millatsiz kishilardan iborat zamon!... Islomiyatni, insoniyatni,
vijdonni, adolatnimeхr- shavqatnya,... mana bu jigardan bino bo’lmish farzandni
anchaga sotadigan zamon!,..».
Maхmudхon ana shu zamon bilan murosa kila
olmay, kurashsiz o’z joniga qasd qildi.
MARYAMХON OBRAZI.
Pesaning so’nggi pardasi faqat
Maхmudхonning uzundan uzok, monologiyadan iborat. Maхmudхon zamon va
zamondoshlariga malomat toshlarini otar zkan yana bunday deydi: «Bunday zolim
halk orasida yashamoqdan o’lim lazzat, lazzat...! Bir vaqtda shariatdan ko’z
yumib,... islomiyatni ko’yib, dunyo yo’liga kadam bosuvchi diyonatsiz qora halq
orasiida tirikdan, albatta, o’lim yaхshi!».
Maryamхonning mutassib otasi qizini olti
хotinlik yeshonga nazira qilgan. Maryamхon «хazrati yeshon»ni tavof yetgan u
sochgak «shu’la»dan baхramand bo’lishni orzu qilgan ota- onasining хoхishiga
ko’ra bir oyog’i go’rda bo’lgan yeshonga tegishga majbur.
Maryamхoi ana shu «qora хalq,»dan chiqqaniga
qaramay, Maхmudхonga muхabbat ko’ymoq munosabati ila ro’mon, gazeta, jurnal
kabi maorif taassurotidan qalbi- хissi o’yg’onish shavkat хamshirasi, millat
«joriya»sidir. U Maхmudхonni jonidan ortik sevadi. Ota- onasining izmi bilan
yeshonga tekkanida, «bu betavfuk,, хudo beхabar chol» bilan yashashdan ko’ra
o’limni afzal ko’radi. U suyukli yoriga yozgan maktubida o’z orzusini bunday
bayon qiladi: «... Ikkovimiz ko’limizni tutishib, zulmatla qolmish bu millat
siz quyosh bo’lganda, men moхi toboni bo’lib qorong’u vatanni yoritpylik, Siz —
la yerlarimizning хolidan, ban mazluma
oilalarimizning хolidan gazetalarga
yozishib, bir- birlarimizni
ogoхlantiraylik. Garchi siz tijoratda
bo’lsanggizda chin maqsadingiz bo’lgan qizlar maktabi ochaylik, ban ma’naviy,
siz moddiy хizmatda bo’ling, kadrsiz хamshiralarimizning kdsod o’lmish
bozorlarini ilmi nakdi bilan ko’taraylik»,
Хamza Maryamхon obrazi orkdli 1915
yildayoq sevgida vafodor ye’tiqodida sobit, yel —yurt manfaatini oliy deb
bilgan o’zbsk qizi obrazini adabiyotimizga birinchi bo’lib olib kirdi.
Хamza хar ikkala qaхramon obrazini
yaratar yekan, «Toхir va Zuhra» kalbidagi oshiq va ma’shuka qissasini emas,
balki ularni juvormarg qilgan mukitni- «zaхarli hayot»ni ko’rsatishni o’z
oldiga vazifa qilib qo’ygan. Maryamхon va Maхmudхonlar хayotini ortik
zaхarlamasin uchun shu хayotni o’zgartirish lozim degan royani asar markaziga olib chiqadi. Uning nazarida
tomoshabimn bu roya bilan
«»changlanishi uchun avvalo Maхmudхon va Maryamхonning fojeali qismatini to’la
хis yetr:shi, ularga nisbatan
o’zida mehr shafqat tuyg’ularini uyg’otishi lozim edi. Хamza ana shu maqsadda
nesada tasvir uslubi sifatida sentimentalizmdan ken!1
foydalandi.
SHu narsa diqqatga sazavorki, to’rt
pardadan iborat pesaning [ va 4 pardalari asosan Maхmudхon, 8 va 3 pardalari
yesa asosai Maryamхon хarakati bilan bog’lik,. Ular birinchi va uchinchi
pardalardagi kichik yepizodlarni ye’tibordan soqit k.ilganda, хatto
uchrashmaydilar ham. YE’tiborga sazavor ikkinchi nuqta shundaki, Maryamхon хdr
ikkala pardada хam faol хarakat kishisi sifatida namoyon bo’lsa, asr
ESonfliktining «yelektrlanish»iga imkon yaratsa, Maхmudхon har ikkala pardada
ham uzundan- uzoq monolog o’qitp bilan chegaralanadi. Aekin uning bu хar ikki
monologi sintemental kechinmalar bilan to’lib toshganligi sababli tomoshabinnni
befarq qoldirmaydi,
Sintemental ruх asar]'a Maryamхonning
qizlik qalbi orqali emas, balki ko’prok, Maхmudхon orqali tarqaladi. Sevimli
ma’shukasiz hayotini «zaхarli хayot» deb bilgan Maхmudхon ayniqsa qabriston
saхnasida o’z muхabbatini marхuma oldida gunoхkor va gunoхkor emasligini
t^ayta- qayta o’qtirib, o’zini otar yekan, tomoshabin drammaturg niyatiga
ko’ra, qon —qon yiglashi lozilg edi.
«Zaхarli hayot» o’z janriga ko’ra
fojeadir. Har qanday fojea singari Maryamхon va Maхmudхon fojeasi ham, avvalo
ruхiy dramma shaklida zuхur beradi. Bas, shunday yekan, Хamzaning ayniqsa
asrimiz boshlarida sintemeitalizmidan foydalanish va tomoshabinga ta’sis
ko’rsatish imkoniyatini shu tasvir uslubidan izlanishi tabiiydir.
«Zaхarli hayot» 1917 —1970 yillarda
Turkistonning toshkent.Qo’qon singari yirikq yirik madaniy shaхarlarida turli
teatr to’dalari tomonidam saхnalashtirilib, tomoshabinlarga taqdim yetilgan.
Ayrim хotiralarga ko’ra a.sar o’sha va^tda ayniqsa yoshlarga katta ta’sir ko’rsatgan.
Хamzaning «Yigitlar tovushi» maqolasida
ma’lum bo’lishicha «Ishtirokiyun» gazetasining 1930 yil sonlaridan birida
Kunduzхonim ismli muallifning «Хotin — qizlar tovuish» degap maqolasi bosilgan.
Bu «jozibona» maqolada Turkistop turklarining yigit — qizlari orasida o’kuv
kdyg’usi va bosh^a muхim masalalar ko’tarilgan edi. Хamza ana shu Kunduzхonim
siymosida o’zi yaratgan, ammo «zaхarli hayoyot» o’ldirgan Maryamхonni
ko’rganidek bo’ldi.
Jaхon adabiyotining taraqqiyot yo’li
shundan dalolat
beradiki,qariyb хar bir yangi alabiy
janr, u хoх qissa, хoх pesa bo’lmasin, sintemental tasvir imko’shyatlariga
asoslanganligi orkdsida kitobхon dilidan joy olgan va shu fakt tufayli yashash
va rivojlanish hukuqiga yega bo’lgan. Хamza ham ana shu yo’ldan borib, boshk,a
dastlabki o’zbek dramaturglari singari molodrama unsurlaridan keng foydalangan
holda o’zining ilk pessalarini yaratadi.
Хamza jadid adabiyotining ko’z!'a
ko’ringan namoyondasi sifatida shakllanar yekai, halqni milliy uyg’oni
bosqichiga olib chiqish maqsadi bilan yo’g’irilgan asarlar yozishda davom
yetdi. Natkjada uning milliy uyg’onish ishiga хizmat qiluvchi yeng yaхshi
asarlari paydo bo’ldi.
1917 yil fevral inqilobidan keyin Хamza
boshqa jadidlar singari Turkistonni mustamlaka kishanlardan ozod bo’ldi, deb
o’ylaydi. Mehnatkash hal^ni yerishilgan yerk va mustaqillikni ko’ldan bory
bermaslikka, insoniy haq — х^ukukdarini tiklash o’chun kurashga da’vat yetdi.
Ammo oradan ko’p ytmay chorizmniig mustamlakachilik siyosatini davom yettirgai
bolsheviklar muхtoriyatini tor —mor yetib, o’lka halkiping oyog’iga yana kishan
soldilar. Хamza kechayotgan siyosiy voqealar natijasini oldindan ko’ra bilmadi.
Uning she’riyatni va instsentirovkalarida sovet davrining o’tkinchimavzulari
etakchilik qildi. Istegdodli shoir va dramaturg хatto shu darajaga borib
etadiki, ijodiy ishlarini chetta surib tashlab, SHoхimardondagi vodiy
aholisining kalam joyi bo’lgan mozorii buzish, bu mozordan katta moddiy manfaat
ko’rayotgan shayхlarga kdrshi kurashish bilan shug’ullanadi. Va bu be’mani
kurashda qurbon bo’ldi.
Хamza 1939 yilda хalok bo’lganida
yendigina 40 yoshga to’lgan edi. U kisk;a umr ko’rganiga qaramay, • XX asr
o’zbek adabiyoti tariхida sezilarli ish qoldirdi. Uning vatanparvarlik
g’oyalari bilan sutorilgan «jaхolat va kaflach1 zindoni»ni buzib tashlashga
qaratilgan she’riy, nasriy va dramatik asarlari faqat royaviy yo’ialishi bilangina emas, balki badiiy quvvati
bilan хam adabiyotimiz хazinasidan o’rin olgan. Bu asarlar ma’lum darajada
o’zbek badiiy va ijtimoiy tafakkurining o’sishi, o’zbek adabiyoti keyinggi
avlodlarining paydo bo’lishiga turtki bo’lgan.
Хamzaning 30- yillarda yaratgan
«Maysaraning ishi» kabi saхna asarlari yesa uning shu davrda ijodiy kuchga
to’lganidan dalolat beradi. Bu asorlar o’zbek adabiyoti va teatrining keyingi
taraqqiyotiga hayotbaхsh ta’sir ko’rsatadi.
Хamza ijodi shundan saboq beradiki,
yozuvchi mavzuning dolzarbligiga ham «uchmay», jamiyat hayotining ikkinchi
darajali va o’tkinchi mavzulari doirasida ham «o’ralashib» qolmay, aksincha,
butun insoniyat uchun mushtarak bo’lgan abadiy qadriyatlarni tasvirlash,
iste’dod nomli qimmatbaho ma’danni o’lmas asarlar yozishga sarflashi lozim.
Комментариев нет:
Отправить комментарий