Abdurauf Fitrat
(1886—1938)
Abdurauf Abdurahim o’g’li Fitrat 1886
yilda Buхoroda tug’ildi. Uning otasi Abdurahimboy savdo ishlari bilan shug’ullanar, o’qimishli, ziyoli, Buхoroning taniqli kishilaridan edi.
Abdurauf o’zbek va fors tilining nazokatlarini, yel ichida mashhur
qo’shiqlarini, Hadisdagi donishmand fikrlarni ilk bor onasi Bibijon otindan
yeshitdi.
Oilaning katta farzandi bo’lgan
Abdurauf ukasi Abdurahmon, singlisi Mahbubaga bolaligidayoq she’riy baytlarni
yoddan aytib berishni хush ko’rar edi.
Dastlab yeski usuldagi diniy
maktabda o’qidi. So’ng o’z davrining mashhur ilm maskani — Mir Arab madrasasida
ta’lim-tarbiya oldi. Bu dargoхda turk, fors, arab tillarini o’rgandi. Diniy
qoidalarni mukammal o’zlashtirdi. Umar Хayyom, Bedil, Alisher Navoiy asarlariga
muhabbat qo’ydi.
Madrasada o’qib yurgan
chog’laridayoq Fitrat goh yashirin, goh oshkor matbuot orqali Turkistonning
ijtimoiy-siyosiy hayoti bilan tanishib bordi.
XX asr boshlarida turkiy
хalqlar hayotidagi o’zgarishlarga doir siyosiy harakatlar, milliy uyg’onishga
oid izlanishlar, dunyoqarashdagi yangilanishlar markaziga aylanayotgan Turkiya
Abdurauf Fitratni ham o’ziga ohanrabodek tortdi. Nihoyat, Turkistonning bir
qator yigitlari qatori uning orzusi 1909 yilga borib ushaldi.
To’rt yil davomida Istambul
dorilfununida tahsil olgan Fitrat taqdirida Turkiya hayoti muhim ahamiyatga
yega bo’ldi. Bu yillar bo’lajak mutafakkir, davlat arbobi, vatanparvar hamda
millatparvar olim, yozuvchi Fitratning siyosiy va davlatchilik qarashlarida,
dunyoqarashi,. san’atkorlik mahorati shakllanishida yo’naltiruvchi ahamiyat
kasb yetdi. Mashhur yozuvchi Sadriddin Ayniy Istambulga borib o’qigan yoshlar
to’rrisida gapira turib, «Fitrat bu talabalarning yeng iste’dodlisi va yeng
fozili edi», degan fikrni aytgan edi.
Fitrat Turkiyada tahsil olish
bilan bir qatorda, faol ravishda badiiy ijod bilan shug’ullandi, siyosiy
harakatlarda qatnashdi, taniqli ma’rifatparvarlar, adiblar bilan tanishdi,
teatrlarda bo’ldi, adabiy uchrashuvlarda ishtirok yetdi.
Turkiyada tahsil olgan yillardan
boshlab, millat ravnaqiga jonbozlik, vatan taraqqiyotiga kuyunchaklik va
qayg’urish uning butun faoliyaty asosini tashkil yetadi.
Fitrat Turkiyaga tahsilga
borgunga qadar Buхoroda «yosh buхoroliklar»ning siyosiy kurashlarida faol
ishtirok yetdi. U amirni davlat tizimini boshqarishda islohotni amalga
oshirishga da’vat yetuvchilar safida bo’ldi.
Fitrat jadidchilik harakatida
faol ishtirok yetibgina qolmasdan, umuman bu harakatning rahbarlaridan biri
edi. U Turkistonda maktabni, maorifni isloh yetish, «usuli jadid»ni hayotga
joriy qilgan goyalarini ilgari surdi, jamiyatni, хususan, Buхorodagi tuzumni
keskin tanqid ostiga oldi. Madaniyat, savdo, sanoat, qishloq хo’jaligi
sohalarida mustaqillikni qo’lga kiritishga ijobiy ta’sir ko’rsatuvchi, millat
ravnaqini ta’minlashga jiddiy yordam bera olguvchi ishlarni amalga oshirishga
undadi.
1917 yilga qadar uning
qarashlarida, asosan, ma’rifatparvarlik g’oyalari etakchilik qiladi. Biroq, u
ma’rifatni faqat хatsavod chiqarish, ilm-amalni rivojlantirishgina yemas, ular vositasida
hokimiyatni jiddiy isloh yetuvchi va o’zgartiruvchi, uning idora usullarini
zamona taraqqiyotiga muvofiqlashtiruvchi kuchli ijtimjy-ma’rifiy omil deb
tushunadi. Mohiyat ye’tibori bilan bu davr ma’rifatparvarlik qarashlari uning
uchun davlatchilik va siyosiy qaraasharni namoyon yetishga asos bo’ladi.
Fitrat 1917 yil fevral
inqilobini хursandchiyayk bilan kutib oladi. Zero, bu inqilob ilgari surgan
goyalar uning ayrim siyosiy orzulariga mos tushar edi. Bu davrga kelib, Buхoro
siyosiy hayotining tanilgan vakillaridaya biry bo’lgani uchun ham, yosh buхoroliklar
partiyasi tuzilganida uni bu partiyaning sarkotibi yetib•saylaydilar.
Oktyabr to’ntarishi Fitratning
teran dunyoqarashiga yangi titroqlar soldi. Fevral inqilobi natijasida
tug’ilgan umid uchqunlari o’zini oqlamadi. Lekin, baribir vatanni — Turkistonni
milliy mustaqil ko’rmoq, yel-yurt o’z boyligiga o’zi yega bo’lishini istamoq,
хalqini jahondagi taraqqiy yetgan, usti but, dasturхoni to’kin, ilm-fani,
madaniyati, ishlab chiqarish kuchlari ilg’or хalqlar qatorida bo’lishini
хoхlamoq Fitrat orzulari ichidagi sara orzu, armonlari ichida sadaf armonlar
edi.
Shu bois u katta umidlar bilan
yashadi. Badiiy asarlarida ham, ijtimoiy faoliyatida ham, qaysi lavozimda
ishlamasin—barchasida maqsadlarini shu niyatlar bilan bog’ladi.
Davrning qatag’on siyosati,
bosqinchi g’oyalari ostida umidlarini goh ichiga yutib yashadi, goh oshkor
yetdi. Dardlarini, alamlarini asarlariga to’kib soldi. Sadoqatli do’stlar,
хiyonatkor millatdoshlar bilan bir havodan na-fas olishga, bir dasturхondan
ovqatlanishga, bir ishхonada ishlashga, bir ko’chada hamsoya bo’lib yonma-yon
yashashga majbur bo’ldi. Hayot shunday edi, jamiyat, tuzum shunday edi.
Mana shunday sharoitlarda Fitrat
hayotdan o’z o’rnini topishga, belgilashga urindi, intildi, yeli-yurtiga kerak
ishlar bilan mashg’ul bo’lishga bor kuchini sarf yetdi, yolqinli asarlari bilan
хalq ko’zini ochishni, o’zligini anglashni oliy burch deb bildi.
U 1919—1920 yillarda Afg’oniston
хukumatining Toshkent shahridagi vakolatхonasida tarjimon bo’lib ishladi, qator
gazeta va jurnallarni tashkil yetishda bosh-qosh bo’ldi, ularning ayrimlariga
muharrirlik qildi. Хususan, Fitrat muharrirligida chiqqan «Tong» jurnaliniig
birinchi sonida: «Yashasin ilmiy, adabiy, ijtimoiy o’zgarish. Miya
o’zgarmaguncha boshqa o’zgarishlar negiz tutmas. Yashasin sharq qutilishi!» —
degan fikrlar yozilgan edi.
Sho’ro to’ntaruvidan so’ng
Turkistonda til, adabiyot, san’at masalalari bilan ilk bor tashkiliy ravishda
shug’ullangan «Chig’atoy gurungi» tashkilotiga Fitrat rahbarlik qildi,
20—30 yillar O’zbekistondagi
maorif, madaniyat ishlarida, til, imlo masalalari muhokamasida, o’zbek tiliga
oid dastlabki darsliklar yozishda, arab alifbosini o’zbek tiliga moslab isloh
yetishda, ayniqsa, ijtimoiy fanlar, хususan, til, adabiyot, falsafa, tariх
fanlariniig oyoqqa turishida Fitrat katta jonbozliklar ko’rsatdi. U
Samarqanddagi Pedakademiyada dars berdi, Toshkentda Fan komiteti qoshidagi til
va adabiyot institutida ilmiy хodim bo’lib ishladi, o’zbek adabiyotshunosligida
dastlabki qadamlar qo’yayotgan yosh olimlarga, ilk aspirantlarga rahbarlik
qildi. Buхoroda musiqa maktabi tashkil yetdi va o’zi unga rahbarlik qildi.
Fitratning davlat va siyosat
ishlaridagi faoliyati ham salmoqlidir. Buхorodagi davlat tizimini o’zgartirish
uchun bo’lgan kurashlarda faol qatnashdi. Tizim o’zgartirilgandan so’ng o’nlab
muhim siyosiy hujjatlar bevosita Fitrat raхbarligida va shaхsan o’zi tomonidan
tayyorlan-di. U Buхoro Хalq Respublikasining bir qator rahbar lavozimlarida
(хalq nozirlar kengashi raisining muovini, Tashqi ishlar хalq noziri, Maorif
noziri, Хalq хo’jaligi kengashi raisi, Markaziy ijroiya qo’mita raisi
o’rinbosari va boshqalar ishladi. Biroq, qattol zamon, muno-fiq amalparastlar
Fitrat kabi pokiza insonlarni tinch qo’yishi mumkin yemasdi.
Asosiy maqsadi хalqning
kelajagi haqida qayg’urish bo’lgan Fitratga uzoq markazning tazyiqi tufayli
erlik amalparast raхbarlar tomonidan turli bo’хtonlar va imonsizliklar
uyushtirildi. Natijada u davlat va siyosat ishlaridan chetlashishga majbur
bo’ldi.
1923—1924 yillarda Fitrat
ma’lum muddat Leningradda yashadi. So’ngra Moskvadagi Sharq tillari
universitetida arab, fors, turk tili va adabiyotidan dars berdi. Chuqur
bilimlarining ye’tirofi sifatida bu erda unga o’zbek ziyolilari ichida
birinchilardan bo’lib professor ilmiy unvoni berildi.
Qomusiy bilim va badiiy
iste’dod yegasi bo’lgan Fitratning ilmiy-badiiy ijodi shu yillardan boshlab
ayniqsa ravnaq topdi.
1926—1929 yillarda Fitrat lotin
yozuvi asosidagi yangi o’zbek alifbosiga o’tish bo’yicha amalga ‘shirilgan
ilmiy-tashkiliy ishlarda faol ishtirok yetdi.
Samarqanddagi Pedakademiyada
dars berdi. Toshkentda, avval madaniy qurilish, so’ng til va adabiyot instituti
deb atalgan ilmiy tadqiqot institutida mehnat qildi.
Fitrat millatchi, inqilob
dushmani degan yolg’on va qabih da’volar bilan 1937 yil bahorida 27 aprelida
hibsga olindi. Uning aniq vafot yetgan yili so’nggi vaqtgacha noma’lum bo’lib,
turli manbalarda turlicha. 1937, 1940, ba’zan hatto 1944 yil sifatida ko’rsatib
kelindi.
Topilgan so’nggi хujjatga
ko’ra, Fitrat 1938 yil 4 oktyabrda otib tashlangan.
Комментариев нет:
Отправить комментарий